De Amerikaanse fabrikant van consumentenproducten Procter & Gamble heeft afgelopen kwartaal meer winst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dat maakte het moederbedrijf van merken als Duracell, Gillette, Pampers, Ariel, Pringles en Braun woensdag bekend.

Het nettoresultaat kwam 2 procent hoger uit op ruim 2,6 miljard dollar (bijna 1,9 miljard euro). De winst is daarmee iets hoger dan analisten hadden verwacht.

De omzet van P&G kwam uit op 20,6 miljard dollar, evenveel als een jaar eerder. Het bedrijf had naar eigen zeggen last van negatieve wisselkoerseffecten. P&G heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op groei in opkomende markten. De omzet wordt gedrukt doordat de waarde van de valuta van veel van deze landen is gedaald ten opzichte van de dollar.

Huishoudelijke merken goed verkocht

Zonder de wisselkoerseffecten zou de omzet van P&G zo´n 3 procent in de plus zijn geëindigd. Vooral huishoudelijke merken als Swiffer, Dreft Laundry, Ariel en Duracell werden meer verkocht. Bij dit bedrijfsonderdeel nam de vergelijkbare omzet afgelopen kwartaal met 6 procent toe.

Volgens topman Alan George Lafley kwamen de resultaten overeen met de verwachtingen van het bedrijf. P&G handhaaft zijn winstverwachting voor het hele boekjaar, dat eindigt op 30 juni. Het bedrijf rekent op een stijging van de nettowinst met 3 tot 5 procent per aandeel.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl